Koninklijk bezoek in Milaan
Máxima bezoekt grootste design meubelbeurs ter wereld
Koningin Máxima bracht dinsdag een werkbezoek aan de Design Week in Milaan. Ze zag hoe Nederlandse ontwerpers weer een groot aandeel hebben in de grootste meubelbeurs ter wereld. door journalist Angelo van Schaik, AD
Milaan barst de komende zes dagen uit zijn voegen van meubeldesign. Behalve in het gigantische beursgebouw in Rho, net buiten de stad, staat ook elke winkel, straathoek en garage in de Noord-Italiaanse stad in het teken van de Salone del Mobile. Traditiegetrouw zijn Nederlandse ontwerpers in groten getale aanwezig, Nederlands is deze week, na het Italiaans en het Engels, de meest gesproken taal in Milaan. Enkele honderden Nederlandse ontwerpers zijn naar Milaan afgereisd om hun laatste creaties te tonen.
Koningin Máxima wilde al jaren op werkbezoek naar de meubelbeurs in Milaan, vertelt ze, en dit jaar kwam het er eindelijk van. ,,Hier komt iedereen, ontwerpers en makers”, zegt ze in The Dutch Corner in de hippe wijk Isola, waar een deel van de Nederlandse ontwerpers zich presenteert. ,,Maar het gaat niet alleen om meubels, hier wordt ook nagedacht over hoe processen duurzamer te maken.”
In de voormalige industriewijk presenteren tientallen ontwerpers hun collecties in tuinhuisjes en garages op de binnenplaats van galerijflats uit begin 20ste eeuw. Van chique design van gevestigde namen als Marcel Wanders tot het duurzame werk van relatieve nieuwkomers als Julie Vissers. Vissers maakt sinds twee jaar onder de naam Taftique vanuit Florence wandkleden van deels gerecyclede wol. Ze kwam er tot haar verrassing achter dat in Huis ten Bosch werk van haar hangt. ,,De koningin vertelde me dat ze al iets van mij had gekocht. Het was een superleuk gesprek over welke garens ik gebruik en dat ik naar wolstad Prato bij Florence ga om daar afvalwol uit te zoeken voor mijn werk.”
In gesprek met ontwerpers
Naast het bekijken van de verschillende collecties gaat koningin Máxima ook in gesprek met de ontwerpers zelf. ,,Het was heel bijzonder’’, zegt Simone Kramer van Social Label Lab uit Den Bosch, een ontwerperscollectief dat voor het ontwerp van hun collectie van onder andere aardewerk, meubels en kleding samenwerkt met mensen die buiten de maatschappelijke boot dreigen te vallen. ,,De koningin had vijf jaar geleden al Social Label Lab geopend en nu konden we haar de ateliers laten zien.” Volgens Kramer komen in Milaan twee zaken samen die de koningin aan het hart gaan; design en maatschappelijke betrokkenheid.
Duurzaamheid en inclusie zijn de voornaamste thema’s op de Salone del Mobile, dit jaar toe aan de 61ste editie. Door de corona-epidemie ging het designfeest in 2020 niet door en waren de edities van 2021 en 2022 kleiner dan normaal. Nu, na drie jaar, draait de Milan Design Week eindelijk weer op volle toeren. Er worden deze week tussen de 350.000 en 400.000 bezoekers verwacht in Milaan, vorig jaar waren dat er 262.000. Behalve het relatief nieuwe Isola designdistrict bezoekt de koningin ook het beursgebouw in Rho zelf, 345.000 vierkante meter stampvol meubels en verlichting. De interesse gaat vooral uit naar de Salone Satellite, een speciale hal waar jonge ontwerpers in de spotlight worden gezet.
De tocht gaat in hoog tempo langs de stands van de Design Academy van Eindhoven en Matter, waar vijf jonge ontwerpers zich presenteren van wie het werk zich focust op duurzaamheid, hergebruik en sociale inclusie. Tim Couwenberg presenteert zijn collectie ‘Austral’. ,,Ik produceer materialen van plantencellulose, bruine algen en water”, legt hij uit. ,,Ik experimenteer met een verschillende hoeveelheden, waardoor er verschillende hardheden ontstaan.” Op een bord achter hem zijn ‘stof’, die varieert van slappe katoenachtige hardheid tot hard plastic, alles gemaakt van afbreekbaar materiaal. ,,Als ik het in het water leg wordt het weer opgenomen in de natuur.”
De dag eindigt bij Masterly The Dutch In Milan, al vijf jaar de belangrijkste collectie Nederlandse ontwerpers, persoonlijk uitgekozen door design-goeroe Nicole Uniquole. In een schitterend pand om de hoek bij Milaans iconische kathedraal laat Nederland opnieuw zien belangrijk te zijn in designland.
Edwin Vollebergh (studio Boot) en Petra Janssen geven uitleg over het verhalend servies. In corona tijd zijn er weer veel nieuwe bijgekomen die Edwin getekend heeft zodat de makers van Cello zorg en Reinier van Arkel ze weer kunnen gebruiken.