Lab geopend door Koningin Máxima

Wat een prachtige dag! Koningin Máxima nam de tijd voor alle makers en ontwerpers. Na een korte tour met live workshops en expositie van designcollectie Social label opende de Koningin met een gongslag het Social label Lab. Daarna werden ervaringen uitgewisseld over het belang van een sociaal duurzame economie. Na deze koninklijke opening is het Social label Lab open voor publiek en komend weekend zijn er nog diverse rondleidingen door de nieuw ontwikkelde plek. Mede dankzij Rabobank Foundation.

Hieronder een kort filmpje en de groepsfoto met ontwerpers en makers van werkplaatsen in Nederland speciaal gemaakt door Rene van der Hulst en Petra Janssen, inrichting Edwin Vollebergh (Studio Boot) en architectuur Piet Hein Eek & Iggie Dekkers.

Welkomstwoord door initiatiefnemers van het Social label Lab, Petra & Simone

Petra Janssen (Studio Boot): “Van harte welkom in het Social label Lab in het Werkwarenhuis. Ik ben ontzettend blij dat u ja heeft gezegd om de opening te komen doen. Dit betekent voor ons, en ook voor de ontwerpers en makers heel veel. Na een mooi gesprek over de toekomst van design op de Dutch Design Week Eindhoven hebben we twee jaar later onze droom kunnen verwezenlijken om naast de Social label designcollectie het Monument van de Toekomst te bouwen op deze plek, terrein Tramkade in Den Bosch, ooit veevoerfabriek De Heus. Ontwerpers zijn in staat om “van niets iets te maken”en ook om mensen aan de zijlijn te betrekken in het bouwen. Een gesamtkunstwerk. Hier op deze plek ontwerpen we ons eigen verhaal. Design met betekenis. Samen met ontwerpers en werkplaatsen. Persoonlijk vind ik het belangrijk om les te geven in de maatschappij en daarmee bedoel ik de manier waarop een ontwerper in staat is om een proces op een andere manier vorm te geven. Hier kan onze maatschappij in de toekomst nog meer aan hebben. Want onderwijs in de praktijk en wetenschap verbinden we hier. Design by doing geeft nieuwe kansen. Wij ontwerpen arbeid op maat voor de makers zodat zij een stap in het leven kunnen zetten. Daarom is het belangrijk dat er zo’n plek in Nederland nu is om het grote publiek bekend te maken met design in het algemeen en bewust te maken van een sociaal duurzame economie. Ik zie design als tool om een sociale economie te introduceren via onze beweging. En dat is iets wat we samen delen hier.”

Simone Kramer (C-mone): “We bouwen het platform in Nederland. Voor een economie waarin de mens centraal staat en de nadruk meer ligt op kwaliteit van het werk dan op hoge productie. Ism ontwerpers en diverse professionals uit de zorg, onderwijs en bedrijfsleven zetten we in op een systeemverandering. We geven vorm aan een andere mindset, aan een nieuw sociaal duurzaam systeem dat houdbaar is. Dat doen we vanuit inspiratie en het voorleven. Een beweging kun je alleen maar maken als mensen met je mee willen. Er zijn nu 12 werkplaatsen, 144 mensen, 15 ontwerpers. Elk jaar komen er weer twee bij. We zien het toenemende belang dat het goed is wat we doen om de tweedeling te verkleinen. We zien dat mensen stappen maken, doorstromen of echt werk krijgen, en werkplaatsen nieuw elan. De begeleiders en managers spelen een cruciale rol om onze inclusieve wereld mee vorm te geven. Naast de groeiende beweging hebben we hier de plek ontwikkeld om ons verhaal te maken. Hiermee gaat het Werkwarenhuis een nieuwe fase in. Zoiets kun je absoluut niet alleen. Daarom speciale dank aan Rabobank Foundation voor hun vertrouwen; Piet Hein Eek en Iggie Dekkers voor de architectuur, het schilderteam van WeenerXL en alle bouwers. En natuurlijk het team van Van Aken en Social label. Maar een ding weet ik zeker, deze verbouwing was nooit van de grond gekomen zonder Edwin Vollebergh. Met zijn eigenzinnigheid als ontwerper is er een landschap ontstaan, een fris statement voor een nieuw perspectief.

social label