ontwerpers
Ze inspireren, maar worden ook geïnspireerd; het mes snijdt aan twee kanten. Hun ontwerpen bieden de makers nieuwe mogelijkheden en werkplezier. Wederzijds enthousiasme is de brandstof voor samenwerking. Samen delen ze trots. De ontwerpers, kunstenaars en architecten die zich tot dusver aan Social label-productlijnen hebben verbonden, zijn:
HOUT – sloophouten meubelen
Piet Hein Eek:
‘De gedachte dat het niet alleen bezigheidstherapie is maar hopelijk een structurele manier om fondsen te werven. De producten die ik heb bedacht zijn om te plagiëren maar dan wel voor een goed doel. Dus kunnen er voortaan ‘echte’ maar goedkope ‘Eeken’ in Tilburg en Eindhoven gekocht worden.’
pietheineek.nl
VAAS – handgedraaide unica’s met kroon en ‘industrial’ versie van keramiek
Roderick Vos
: ‘Als ontwerper vind ik het enorm belangrijk om op deze manier ook iets terug te kunnen doen voor de samenleving. Dit soort initiatieven zijn van wezenlijk belang om mensen als Oswin mee op weg te helpen. Bovendien inspireert de samenwerking met Oswin en de mensen van Werkplaats Artenzo mij ook weer om tot nieuwe ontwerpen te komen.’ roderickvos.nl
MASK – sierkussens gemaakt van exclusief geweven stoffen
Marc Mulders: ‘Ria groeit als kunstenaar en ook in sociaal opzicht. Door haar autisme is ze een beetje zoals jonge kunstenaars die je nog bij de hand mag nemen om ze te laten groeien in hun talent. Ik wil graag een bijdrage leveren aan haar persoonlijke groei. Vanwege onze bijzondere klik kan ik haar uitdagen om haar wereld te verbeelden en zo een ‘visueel’ gesprek aangaan via de schilderkunst.’ marcmulders.com
VEEG – bezem met steel van gerecycled fietsframes
Dick van Hoff: ‘Ik word geweldig geïnspireerd door de onverwoestbare inzet van Cambio, drang om te realiseren, betrokkenheid en ondernemerschap. Meerdere keren heb ik gedacht waar beginnen jullie aan; een oude fiets recyclen tot splinternieuw; een leegstaand pand weer nieuw leven inblazen. Juist deze ‘mouw opstroop’- mentaliteit maakt Cambio zo uniek en succesvol. Voortgekomen uit de bron van hun bestaan, de mensen uit de buurt die zelf de schouders er onder hebben gezet en zijn begonnen met schoonmaken. Het is eigenlijk heel bijzonder dat dat DNA nog steeds zo sterk voelbaar is in hun organisatie. Diezelfde onverwoestbare rechtdoorzee -aanpak inspireert mij in het ontwerp >VEEG. Een ontwerp zichtbaar vervaardigd met een ziel, liefde en duurzame gedachten’. vanhoffontwerpen.nl
STILL – houten stiltekast
Haiko Meijer: ‘Social label bracht me in contact met De Verbinding BV, een fabriek waar dove mensen werken vlakbij de werkplek van Onix architecten in Groningen Ik werk in dit project met mensen die geen geluid horen terwijl ik soms teveel hoor. Ik denk vaak: mag het wat stiller en erger me aan gezoem en telefoongeluiden. Geluid is dus het centrale thema. Daarom bedacht ik iets om je terug in te trekken. Een soort van retraitekast. Zoals kinderen met bijvoorbeeld ADHD wel eens een plekje zoeken in de kledingkast om tot rust te komen en in hun eigen wereld kunnen zitten. In lofts of gewoon in je huiskamer, kun je met ‘still’ een klein kamertje maken die je naar je eigen gevoel, interesse of behoefte aan kunt passen. Social label >STILL is een ruimte voor jezelf waar je ook een groeimodel voor kunt bedenken.’ onix.nl
KOM – 8-delig ambachtelijk gemaakt verhalend servies
Edwin Vollebergh: ‘Ik werk samen met atelier van Cello en de werkplaats Demarrage/Reinier van Arkel in Den Bosch. Cello richt zich op mensen met een verstandelijke handicap, Demarrage op mensen met psychische problemen. Twee totaal verschillende werelden; dat is spannend. We werken met bestaande vormen die al bij deze organisaties bekend zijn. Het servies is heel functioneel ontworpen met mooie, simpele en herkenbare vormen. Het verhaal erachter is dat ik een serie beelden in de vorm van een soort plakplaatjes heb gemaakt gebaseerd op vaak erg tragische levensverhalen, zeker van de mensen van Demarrage. Ik heb me laten leiden door wat zij willen. Wel heb ik alles in één kleur blauw ontworpen en de beelden vrij algemeen gehouden, zodat meerdere mensen ermee kunnen werken. Er zijn vier thema’s: koffie, liefde, muziek en werk. Koffie staat voor een beetje verdriet en troost. De mensen in de werkplaats bepalen hoe een onderdeel van het servies eruitziet. Het lelijke en mooie komen bij elkaar. Je kunt een volledig servies of bijvoorbeeld één bord kopen. Je hebt dan iets bijzonders in handen.’ studioboot.nl
SCHORT – kledinglijn jonge schoolverlaters gemaakt van oude De Waard tenten
Borre Akkersdijk: ‘Het mooiste van deze samenwerking is dat we een team zijn en dat elke schakel even belangrijk is. Als ontwerper ben je heel erg afhankelijk van de mensen die om je heen staan en met de juiste hulp en sturing hebben we Social label >SCHORT gemaakt. Door de productie van het schort en de regenjas zijn we langs alle stappen gegaan voor de ontwikkeling van een kledingstuk. De makers en begeleiders zijn vanaf het begin van het ontwerpproces tot het uiteindelijke product betrokken. Het enthousiasme dat we er zelf in stoppen, wordt door Anke en Jacqueline van Citydwellers en Jose, Diana, Shuralisa en Julie alleen maar versterkt, waardoor een goede werk atmosfeer ontstaan is. En daarmee is een mooie basis gelegd voor een inspirerende werk/leeromgeving waar deelnemende partijen op door kunnen gaan.’ Byborre.nl
LICHT -serie lichtobjecten gemaakt van restanten leer en bijzondere kooptechniek
Kiki van Eijk – ‘Ik heb wel vaker iets door sociale werkplaatsen laten uitvoeren. Maar nu staat het ontwerp ten dienste van de mensen en werken we samen aan een productlijn. Het gaat erom iets te bedenken voor een groep mensen zodat zij vanuit een ander niveau mee kunnen doen. Door tijd te nemen komen er oplossingen. Dan zie je dat iedereen betrokken, blij en trots is.’ kikiworld.nl
WARM -vilten stolp ambachtelijk gemaakt van schapenwol
Edward van Vliet- ‘Ik geloof heel erg in het verhaal en wil iets toevoegen om een verborgen beroepsgroep aandacht te geven.’ edwardvanvliet.com
KLUIS -waardevol aluminium opbergdoos
Ontwerpersduo Kranen/Gille, Jos Kranen en Johannes Gille: “Samenwerken met Social label komt ons voor als een avontuur met de allure van een jongensboek.
We zien uit naar het samenwerken met WeenerXL, als ware het ons eigen fabriekje van waaruit we samenwerken met de makers. Social label voegt naar onze mening de vele aspecten van social design samen tot een sluitend geheel waarbinnen de makers en hun ontwikkeling centraal staan. Daar vinden wij een link met onze eigen ontwerppraktijk. Een verhaal met een begin, eind en vooral, een uitkomst.” https://www.kranengille.com